25 de godin baart een ram en drie stierenkoppen

Barende godin met luipaard-masker op vanuit andere positie. Let op rode cirkel op zwangere buik. 
Volgens website van de archeologen die er nu graven (Ian Hodder en de zijnen), gaat het om ‘een neutrale figuren’, die er wat gezwollen bijhangen. Misschien duidt de zwelling op zwangerschap. Maar het kunnen geen vrouwen zijn omdat ‘de figuren’ geen borsten hebben. En als het geen vrouwen zijn kunnen ze ook niet baren. Ook bij de meeste van de kleine beeldjes gaat het naar hun mening om ‘geslachtloze’ kunst. Iemand die de symbooltaal van de Venuskunst integraal bestudeert, weet dat de borsten soms weggeschematiseerd worden. Het gebeurt overal in de landen rond de Middellandse Zee, zo wijst eerder onderzoek uit (VtM, 44 n 22, en n 33). Zie ook bij Egypte onder cijfers over vrouwelijke kunst over Ucko, die net als Hodder vrouwelijke kunst ‘ontvrouwelijkt’ en neutraliseert.
De ‘neutrale figuur’ die er ‘wat gezwollen’ bijhangt heeft een buik waarop grote rode cirkels zijn geschilderd. Dit is het symbool voor zwangerschap. Misschien heeft de godin geen borsten omdat ze hier een luipaardmasker draagt. Maar dat er door een vrouwelijke figuur gebaard wordt staat vast. Hoe lang moeten we van deze ‘neutrale figuren die er wat gezwollen bijhangen’ nog vernemen dat het geen vrouwen zijn en er ook niet gebaard wordt. En dat in zo’n schitterende site met zoveel overtuigend bewijsmateriaal. Hoe lang nog?

Barende godin met luipaard-masker op vanuit andere positie. Let op rode cirkel op zwangere buik.
Volgens website van de archeologen die er nu graven (Ian Hodder en de zijnen), gaat het om ‘een neutrale figuren’, die er wat gezwollen bijhangen. Misschien duidt de zwelling op zwangerschap. Maar het kunnen geen vrouwen zijn omdat ‘de figuren’ geen borsten hebben. En als het geen vrouwen zijn kunnen ze ook niet baren. Ook bij de meeste van de kleine beeldjes gaat het naar hun mening om ‘geslachtloze’ kunst. Iemand die de symbooltaal van de Venuskunst integraal bestudeert, weet dat de borsten soms weggeschematiseerd worden. Het gebeurt overal in de landen rond de Middellandse Zee, zo wijst eerder onderzoek uit (VtM, 44 n 22, en n 33). Zie ook bij Egypte onder cijfers over vrouwelijke kunst over Ucko, die net als Hodder vrouwelijke kunst ‘ontvrouwelijkt’ en neutraliseert.
De ‘neutrale figuur’ die er ‘wat gezwollen’ bijhangt heeft een buik waarop grote rode cirkels zijn geschilderd. Dit is het symbool voor zwangerschap. Misschien heeft de godin geen borsten omdat ze hier een luipaardmasker draagt. Maar dat er door een vrouwelijke figuur gebaard wordt staat vast. Hoe lang moeten we van deze ‘neutrale figuren die er wat gezwollen bijhangen’ nog vernemen dat het geen vrouwen zijn en er ook niet gebaard wordt. En dat in zo’n schitterende site met zoveel overtuigend bewijsmateriaal. Hoe lang nog?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *